top of page

FAQ - Ofte stilte spørsmål

Hvordan foregår logoprosessen?

I utgangspunktet skreddersyr vi prosessen slik at den passer ditt behov. Typisk ved fullverdig logodesign er at vi får noen ønsker fra kunde. Noen foretrekker at vi arbeider fritt, andre har konkrete krav og ønsker til sin logo. Uansett lager vi som regel 15-30 ulike utkast eller varianter i den første runden og arbeider ofte litt ukritisk for å få fram de gode ideene. Noen ganger er det full klaff på første runde, men de fleste vil gjerne se noen varianter av de ideene de likte best. Andre fant ikke helt det de så etter, og får helt nye utkast. Erfaringsmessig kommer nesten alle i mål med sin logo til slutt. I prinsippet er prosessen uforpliktende for deg uansett hvilken pakke du velger, men det er altså litt forskjell på pakkene.

Hva er forskjellen på Standard og Premium?

Vi har to ulike pakker: Standard og Premium. Kort fortalt så får man ved begge pakkene så mange uforpliktende forslag man ønsker, vanligvis minst 15 (standard) til 20 (premium) på første brett med utkast. Vi holder på til dere er fornøyde. Forskjellen er at ved Standardpakka er det forskuddsbetaling med pengene tilbake dersom vi ikke skulle komme i mål (uten forbehold eller begrunnelse). Ved Premium betaler du ikke noe før logo er valgt. Ved leveranse av logoen er det et større antall filer inkludert i Premium (22 stk totalt). Velger du Standardpakka, er det kun en trykkeklar og redigerbar vektorfil inkludert. Deretter kan man utvide selve logoleveransen dersom man har behov for flere filer.

Hvor mange forslag får jeg?

Det varierer litt hvor mange utkast vi sender i første runde. Noen har konkrete ønsker som innebærer en del tegning og pirk, mens andre ønsker at vi arbeider bredt og fritt. Uansett består første runde som regel av 15-25 logoforslag. Noen ganger er alle ulike, men noen av dem kan også spinne rundt samme idé. Dette kommer veldig an på hvilke ønsker du har. Hvor mange runder og revisjoner vi ender på varierer veldig. Noen finner sin logo på første forsøk mens andre trenger at vi går mange runder før vi kommer helt i havn. Hos Logobutikken er prisen lik uansett.

Hva hvis jeg ikke liker forslagene?

Erfaringsmessig vil man like minst ett av forslagene så godt at man ønsker å gå videre med det. Skulle du, mot formodning, ikke være fornøyd med noen av forslagene, prøver vi en ny runde. Vi gir oss ikke før du er fornøyd. Er du fortsatt ikke fornøyd, vil du heller ikke bli avkrevd betaling. Hos Logobutikken.no forplikter du deg i utgangspunktet ikke til noen ting. Ved standardpakka får du pengene tilbake - uten spørsmål. Ved Premium betaler du først når endelig logo er valgt.

Hvilke filformater får jeg?

Vi har ulike pakker med filer, da våre kunder har veldig ulike behov. Noen har programvare og kompetanse til å lage egne bildefiler og klarer seg med vår standardpakke, som kun inneholder en vektorfil (trykkeklar pdf). I Premiumpakka har vi satt sammen 22 vanlige filer som holder for veldig mange: pdf, eps, ai, jpeg, png, tiff, bmp og gif i ulike størrelser. I tillegg tilbyr vi større pakker med helt opp til 80 ulike filer for de som vil ha "full pakke" med formater og filtyper til web og trykk, inverslogo (til mørke bakgrunner), sort/hvit, gråskala osv.

Hvor lang tid tar det å lage en logo?

Vi bruker noen dager på å lage de første forslagene. Deretter avhenger mye av hvor fort kunden svarer og kompleksiteten i arbeidet. Så fort logo er valgt og betalt, så kan vi levere ferdige filer på dagen.

Får jeg alle rettigheter til min bedriftslogo?

Det korte svaret er ja. Når logo er valgt og betalt, så sender vi filene til deg. Vi bruker ikke opp igjen ideer vi allerede har solgt og undersøker alltid så godt vi kan om logoen er unik. Dersom du ønsker å beskytte din merkevare (logo og/eller navn) med en enerett, så kan du søke om dette via Patentstyret.

Hvordan kan jeg vite at logoen er unik?

Logobutikken streber alltid etter å lage unike logodesign for våre kunder. Det finnes millioner av logoer der ute, og det er en krevende jobb å finne ut om det allerede finnes logoer som ligner på hverandre. Mange kunder har konkrete ønsker, f.eks. om at de ønsker en bestemt type gravemaskin eller en stilistisk bokstav. Da er et visst slektskap med andre logoer umulig å unngå. Har du en "B" i logoen din, så vil det være millioner av logoer der ute som på en eller annen måte bruker en "B". At noen av disse ligner på din "B" er ikke så lett å unngå. Det viktigste er å styre unna kjente merkevarer og firmalogoer i samme marked. At en snekker i Belgia bruker en B som har visse fellestrekk med B-en til en revisor i Kristiansund er som regel helt uproblematisk. Vi tegner våre logoer fra bunn, og kjører flere søk i diverse registre og søkemotorer for å sjekke at det ikke finnes logoer som er for like. I tilfeller der vi finner lignende logoer konfererer vi alltid med deg som kunde, og gir våre råd. Noen ganger endrer vi litt, andre ganger lander vi på at det er et uproblematisk slektskap mellom logoene.

Hvordan betaler jeg?

Betaling til Logobutikken skjer ved faktura. Ved standardpakka sendes faktura ut så fort vi har mottatt bestilling. Når denne er betalt, og de første utkastene er ferdige, så gjøres disse tilgjengelig for deg. Skulle vi, mot formodning, ikke komme i mål, så får du pengene tilbake - uten spørsmål. Bestiller du Premium, så vil betaling først skje når endelig logo er valgt.

Hva betyr vektorgrafikk?

Vektorgrafikk er en måte å lage grafiske framstillinger på som bygger på punkter, linjer og former definert med matematikk. Det gjør at bildet kan skaleres uendelig uten å miste kvalitet eller bli «kornete». Et vanlig bilde (som et foto) er laget av mange små prikker, som kalles piksler. Hvis du forstørrer et slikt bilde mye, blir det uskarpt og du ser pikslene tydelig. En vektorfil derimot, kan du forstørre så mye du vil — fra en liten logo på en penn til et digert banner på en bygning — og det vil alltid være skarpt og klart. Kontakt oss dersom du trenger hjelp med vektorisering.

Kan vi ha et kundemøte?

Logobutikken er et nettbasert familieforetak uten kontorlokaler. Vi arbeider vanligvis basert på skriftlig kommunikasjon og har aldri hatt kundemøter i forbindelse med logodesign. Det gjør at vi kan operere med helt andre priser enn et reklamebyrå. Noen ønsker en logoprosess med kundemøter og personlig oppfølging av en konsulent. I slike tilfeller foreslår vi at du kontakter et reklamebyrå for disse tjenestene.

Kan vi ta det på telefon?

Logobutikken er et nettbasert familieforetak uten kontorlokaler. Litt av hemmeligheten bak våre gode betingelser er at jobben kan gjøres uavhengig av tid og sted. Som utgangspunkt ønsker vi derfor skriftlig kommunikasjon. I og med at vi er to som designer, så slipper vi da også å videreformidle informasjon og tilbakemeldinger. Når det er sagt, så kan vi naturligvis ta en telefonsamtale dersom kunde ønsker dette. Send oss en sms på 47636939 eller legg igjen telefonnummeret ditt her, så kontakter vi deg så snart vi kan.

bottom of page