top of page

Hva kjennetegner en god firmalogo? Kill your darlings på veien mot en logo som fungerer

Oppdatert: 19. juli

Skal du lage en logo og lurer på hva som gjør en firmalogo god? I dette innlegget får du noen kjennetegn på en god logo, og hva vi mener skiller en vellykket og profesjonell bedriftslogo fra en dårlig en. Enten du trenger en ny firmalogo eller vurderer å oppdatere en gammel bedriftslogo, er det viktig å forstå hva som skiller godt logodesign fra dårlig.

 

Logoen skal være et tydelig uttrykk for hvem du er og hva du står for - enten man er snekker eller advokat. Mange tenker først og fremst på det estetiske når de skal evaluere en logo. Og ja, en logo kan og skal være både vakker og stilig. Men det er like viktig at den kommuniserer, er unik, relevant og troverdig. I tillegg går man lett i fella ved å følge trender. Litt av poenget er at logoen bør være tidløs og skal holde seg relevant år etter år.

 

En god logo er altså ikke bare pen å se på. Den er strategisk, gjennomtenkt og representerer virksomheten på en autentisk måte.



Er en god firmalogo en logo som har alt?

Ofte vil man ha med alt – mange elementer og ideer – for å være «sikker» på at logoen favner alle mulige kunder og tjenester. Problemet er at man ender opp med en bedriftslogo som prøver å si alt, men ender med å si ingenting.

 

Velg én idé, og la den stå støtt. En profesjonell firmalogo tåler å stå på egne bein, uten støttehjul og unødvendige detaljer.

 

Et klassisk eksempel er gårdsbruket som driver med litt av hvert: De selger ved om vinteren, korn og grønnsaker om sommeren, har kaniner og en trofast hund — og alt ligger idyllisk til ved foten av et vakkert fjell. Alt dette ønsker man gjerne å få med i logoen, sammen med gårdens hjemmelagde slagord. Resultatet? En logo som blir overfylt, rotete og full av interne konflikter.


Vellykket logo: Kill your darlings

En god firmalogo fungerer i alle formater både trykte og digitale
En god firmalogo skal kunne brukes på flere flater og ulike formater. Den fungerer like godt på skjerm som på trykk.

"Keep It Simple, Stupid" har vært et kjent uttrykk siden 60-tallet, men har ikke mistet relevans. Det er høyst aktuelt i forbindelse med design av firmalogoer. Et rent og tydelig logodesign er langt mer virkningsfullt enn et komplisert og overlesset uttrykk. En enkel logo blir raskere oppfattet, husket og forstått, og den formidler at avsenderen er profesjonell og selvsikker. Den fungerer i alle størrelser og på alle flater, enten det er på visittkort, nettsider eller store reklametavler. En enkel logo gjør budskapet klart og tydelig, uten forstyrrende detaljer som trekker oppmerksomheten i feil retning.

 

Derfor må man tørre å forenkle. Selv om ideene er gode, må man ta noen tøffe valg. Som man sier: Kill your darlings!

 

Vi prøver som regel å veilede våre kunder til å følge disse prinsippene ved å presentere enklere og mer effektive ideer. Når det er sagt: Det er ditt firma og din logo, og vi gjør den akkurat slik du vil ha den. Det er tross alt du som skal leve med den i flere år, og det er du som kjenner ditt foretak og dine kunder best. Ofte møtes vi derfor et sted på halvveien. I miksen mellom vår lange erfaring med logodesign og din bransjekunnskap blir den gode logoen til. Slik blir du en av våre hundrevis av fornøyde logoeiere.



Oppsummering – hva kjennetegner en god logo?

En profesjonell firmalogo bør altså inneholde noe mer enn bare pen design. Den skal være strategisk, tydelig og gjennomtenkt. La oss bruke akronymet KURTT. Slik kjenner du igjen en god logo:

 

• Kommuniserer klart og effektivt

• Unik – skiller seg ut i mengden

• Relevant for merkevaren og målgruppen

• Troverdig – bygger tillit og seriøsitet

• Tidløs – holder seg aktuell over tid

 

Trenger du hjelp med logodesign eller ønsker en forbedret firmalogo? Vi har laget hundrevis av bedriftslogoer for norske bedrifter. Ta kontakt med oss i dag for et uforpliktende tilbud. Hos Logobutikken får du alltid et ubegrenset antall utkast og revideringer. Vi gir oss ikke før du er fornøyd. Det vet vi at du blir. Derfor har vi heller ingen forpliktelser.

 

La oss gjøre din logo "KURTT".


 
 
bottom of page